باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

آخرین مطالب
پیوندها

۱۴ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اندازه باتری، تاریخ تولید باتری خودرو

از دیگر موارد مهم که در انتخاب باتری خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه باتری است. باتری خودرو در اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است و در هر خودرو محفظه‌ای مخصوص قرارگرفتن باتری تعبیه شده است.

پرواضح است که باید با توجه به اندازه محفظه، اندازه باتری انتخاب شود تا باتری داخل محفظه جای گیرد. همچنین تاریخ تولید باتری خودرو روی آن درج شده است که توجه به آن نیز از دیگر موارد مهم در انتخاب باتری خودرو مناسب است.

توصیه می‌کنیم که هنگام خرید باتری خودرو، آن‌هایی را انتخاب کنید که زمان کمی از تولید آن گذشته باشد.

برندهای مختلف باتری

در کشور می‌توان انواع مختلفی از باتری‌های داخلی و خارجی را مشاهده کرد. اما بیشترین بازار خرید و فروش باتری خودرو در کشور را باتری کره‌ای، باتری چینی، باتری ترکیه‌ای و باتری ساخت ایران تشکیل می‌دهد.

اما تجربه و کیفیت باتری خودروهایی که در بازار کشور موجود است ثابت کرده است باتری خودرو ساخت کشور ایران و کره جنوبی نسبت به سایر باتری‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار است و بهتر است هنگام خرید یکی از این دو نوع باتری را خریداری کنید.

قیمت باتری اتمی در بازار

باتری خودرو در مشخصات فنی متفاوت تولید می‌شود که قطعا با طیف متعددی از انواع قیمت باتری خودرو مواجه هستیم.

از جمله مواردی که در قیمت باتری خودرو تاثیرگذار است می‌توان به آمپراژ، نوع باتری و شرکت سازنده باتری اشاره کرد.

هرچه آمپراژ باتری خودرو بالاتر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود. همچنین باتری نوع خشک یا باتری اتمی از باتری اسیدی یا نوع تر گران‌تر است. باتری کره‌ای نسبت به سایر باتری‌های ایرانی دارای قیمت بالاتری است.

همچنین اگر هنگام خرید باتری جدید، باتری کهنه را تحویل دهید، تا ۵۰ هزار تومان باتری جدید را ارزان‌تر خریداری می‌کنید.

قیمت باتری اتمی از حداقل قیمت ۳۰۰ هزارتومان شروع می‌شود تا بالای یک میلیون تومان که با توجه به ویژگی‌های فنی مانند ولتاژ، آمپراژ و فضای جای‌گیری، قیمت‌گذاری شده است.

 

 

 

چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم

به منظور افزایش طول عمر باتری خودرو باید مجموعه ای از قوانین ساده پیروی کنید. اگر شما تمام قوانین را دنبال کنید، آخرین راه حلی که به آن فکر خواهید کرد خرید باتری ماشین جدید است .

1. باتری خودرو باید همیشه تمیز باشد. شما باید با استفاده از یک مسواک غیر فلزی به طور منظم آن را تمیز کنید. شما همچنین باید حفره های تهویه را تمیز کنید. اگر این کار را نکنید، باطری ماشین شما سریع تخلیه می شود. شما باید سطح باتری ماشین را هر چند وقت یک بار از وجود چربی و خاک تمیز کنید . این کار را با کمک یک پارچه ای که در محلول آمونیاک 10 درصد خیس شده است انجام دهید یا یک پارچه تمیز که به محلول پاک کننده آغشته باشد انجام دهید .

 

2. در صورت لزوم باید ترمینالهای باتری را چک کنید و آنها را سفت کنید. ممکن است سولفاته سفید در مناطقی که ترمینال های باتری خودرو به باتری وصل شده اند ایجاد شده باشد. سولفاته تاثیر بدی بر هدایت الکترود دارد. شما باید از این سولفاته سفید خلاص شوید. برای انجام این کار، از آب و سدیم یا مواد ضد زنگ استفاده کنید. اگر شما نیاز به قطع ترمینال باتری دارید، ابتدا با قطع ترمینال باطری منفی شروع کنید. هنگامی که ترمینال ها را را تمیز نمودید ، پس از خشک شدنشان باید آنها را به باتری خودرو خود وصل کنید.

 

3. مهم است که به طور مرتب بار و میزان الکترولیت در باتری خودرو خود را بررسی کنید. هر چند وقت یک بار ، باید درون باتری آب مقطر بریزید ( اگر باتری از نوع اسیدی بود ) ، به خصوص اگر آب و هوا گرم است. به منظور جلوگیری از خوردگی صفحات، صفحات باید همیشه غرق در الکترولیت باشند ؛ در غیر این صورت سریعا خراب میشوند

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

علت روغن سوزی خودرو چیست و چگونه می توان آن را رفع نمود؟

3.3 / 5 ( 6 votes )

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از رانندگان خودرو، خصوصا خودروهای تولید داخل پیش بیاید، روغن سوزی خودرو می باشد. روغن سوزی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در همه موارد، علائم یکسانی دارد. ما در ادامه ابتدا به بررسی نشانه ها و علائم روغن سوزی خودرو پرداخته و پس از آن دلایل ایجاد چنین مشکلی را مطرح خواهیم نمود. در پایان نیز روش های رفع این مشکل و راهکارهای جلوگیری از از این مشکل را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

روغن سوزی یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر برای خودروهایی است که مدت زمان زیادی از تولید آن ها گذشته است یا مسافت زیادی را پیموده اند. روغن سوزی اصولا به حالتی گفته می شود که موتور خودرو همراه با سوخت، مقداری از روغن موجود در موتور را نیز بسوزاند که معمولا موجب می شود تا دود تقریبا آبی رنگی از دهانه اگزوز خارج شود و به طور مستمر از میزان روغن موجود در موتور کسر شود.

شایع ترین دلایلی که از طریق آن ها می توان فهمید خودروی ما دچار روغن سوزی شده است در زیر ذکر شده اند:

  • مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز
  • مشاهده دود سفید رنگ زیاد خروجی از دهانه اگزوز (دود سفید رنگی که در زمستان و سردی هوا از دهانه اگزوز خارج می شود نشانه وجود مشکلی نیست و یک مسئله کاملا عادی است)
  • حس کردن بوی روغن سوزی از خودرو
  • کم شدن مستمر روغن
  • نشتی روغن در سر شمع ها یا خیس شدن شمع
  • وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد

عوامل ایجاد روغن سوزی در خودرو

پس از آنکه پی بردیم موتور خودرو دچار روغن سوزی شده است، حال باید بدانیم که این مشکل به چه دلیلی رخ داده است. همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیم، این مشکل خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله دلایلی که می توان آن ها را عامل روغن سوزی خودرو دانست در زیر عنوان شده اند:

  • شکستی در رینگ و پیستون ها
  • خرابی در شاتون ها
  • خرابی یا شکستگی در یاتاقان ها
  • خرابی کاسه نمد
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • خرابی لاستیک گیت
  • خوردگی در جداره سیلندر و پیستون
  • خرابی شیر PVC
  • سوختن روغن گیربکس توسط موتور
  • سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور

 

خرابی رینگ و پیستون از جمله شایع ترین دلایل روغن سوزی خودرو است

رفع مشکل روغن سوزی خودرو

از آنجا که روغن سوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب می شود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه می باشد، به همین علت پیشنهاد می شود پس از دریافتن این موضوع که خودروی شما دچار چنین مشکلی شده است، تعمیر آن را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید و اگر دانشی در این زمینه ندارید، خودتان به هیچ وجه دست بکار نشوید.

تعمیرکاران برای رفع این گونه مشکل ها معمولا دارای ابزار خاصی همچون کمپرس سنج هستند که دقیقا می توان با استفاده از آن محل ایجاد مشکل را پیدا کرد. پس از اینکه دقیقا سیلندر مشکل دار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار می تواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکل دار بپردازد.

 

تعمیرکاران معمولا با استفاده از کمپرس سنج، عامل روغن سوزی را پیدا می کنند

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

همواره بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات، علاج واقعه قبل از وقوع آن است. اگر ما به درستی از خودروی خود محافظت کنیم و در نگهداری آن کوشا باشیم، یقینا به مشکلات این چنینی بسیار کمتری برخواهیم خورد. از جمله راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از مشکل سوختن روغن در خودرو به کار بست در ادامه معرفی شده است:

  • استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
  • چک کردن همواره سطح روغن تا در صورت کسری سریعا بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید
  • استفاده از مکمل های جلوگیری از روغن سوزی خودرو
  • عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
  • عدم اقدام به باز کردن ترموستات
  • تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
  • تعویض مرتب روغن موتور

 

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

انواع باتری خودرو

تولیدکنندگان باتری خودرو را در انواع مختلف تولید کرده‌اند که ما در ادامه شما را با دو نوع از مشهورترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

باتری اتمی (Free Maintenace)

باتری‌ اتمی یکی از رایج‌ترین انواع باتری خودرو است که به باتری‌های غیر سیلد نیز شناخته می‌شوند. همچنین این مدل باتری به نام باتری با مراقبت کم‌ نیز شهرت دارد و تولیدکننده آن را متشکل از صفحه سرب آنتیموان کلسیم که دو آلیاژی یا هیبریدی است، ساخته است.

صفحات داخل باتری اتمی پیش از ساخته شدن شارژ می‌شود و سپس به شکل دسته صفحه تبدیل شده و پس از منتاژ کردن، به صورت باتری اتمی به بازار عرضه می‌شود.

تولیدکنندگان این نوع باتری روی اکثر آن‌ها چشمی تعبیه می‌کنند که به سه رنگ سفید، سبز و قهوه‌ای است.

چشمی سبز نشان دهنده سالم و شارژ بودن باتری اتمی است. چشمی قهره‌ای از سالم و دشارژ بودن باتری اتمی خبر می‌دهند و چشمی سفید رنگ نیز خراب بودن باتری را اعلام می‌کند.

از مزایای استفاده از باتری اتمی یا غیر سیلد، دوام و طول عمر بیشتر آن‌ها در آب و هوای گرم است. در این نوع باتری می‌توان در صورت نیاز آب اضافه کرد و همچنین غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه‌گیری کرد.

باتری اسیدی (Low Maintanace)

باتری اسیدی یا باتری‌ بدون مراقبت نوع دیگر باتری خودرو است و از صفحه سرب-کلسیم تشکیل شده است. این باتری‌ها به دلیل نوع ساخت به سرعت شارژ می‌شود. همچنین در برابر شارژ بیش از حد نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

باتری اسیدی عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر باتری‌های خودرو دارد ولی زمانی که دشارژ عمیق می‌شود به دلیل بالا رفتن ریزش مواد فعال صفحات به سرعت از کار افتاده و خراب می‌شود.

جالب است بدانید که این مدل باتری خودرو توسط گاستون پلانته فیزیکدان فرانسوی قرن ۱۹ میلادی اختراع شد.

باتری اسیدی به دلیل هزینه کم و عرضه بالا حتی با اینکه نسبت به وزن و حجم انرژی کمی را ذخیره می‌کند، در وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌شود.

باتری خودرو مناسب

همانگونه که قبلا نیز بیان شد، باتری خودرو یکی از قطعات اصلی و مهم خودرو است که سلامت خودرو رابطه مستقیمی با سلامت آن دارد. از این رو بسیار مهم است که بدانیم چه نوع باطری مناسب خودرویی که از آن استفاده می‌کنیم هست.

می‌دانیم که وظیفه اصلی باتری خودرو تامین انرژی الکتریکی دیگر قطعات خودرو است و این وظیفه مهم هنگام استارت زدن بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود.

آمپر باتری

جالب است بدانید که یکی از مواردی که بهتر است هنگام خرید باتری خودرو به آن توجه کرد، آمپر باتری است. تمامی باتری‌های تولیدی برای خودروهای مختلف با یک عدد آمپر خاص مشخص می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که حداقل آمپر مجاز برای باتری چیست.

در خودروهای مختلف به جریان الکتریکی متفاوتی نیاز است تا بتوان انرژی قطعات تشکیل دهنده خودرو را تامین کرد. بنابراین باتری‌ها با توجه به نوع خودرو و آمپر مورد نیاز انتخاب می‌شود.

هرچند نباید فراموش کرد در صورتیکه سیستم‌های صوتی قوی به خودرو نصب شده باشد، از باتری خودرو با آمپر بالا استفاده کرد تا انرژی الکتریکی مورد نیاز تمامی قطعات خودرو و سیستم صوتی تامین شود.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

باتری خودرو، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌های خودرو است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد آن، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شویم. برای آشنایی بیشتر با باتری خودرو همراه ما باشید.

همانگونه که می‌دانید، باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی است و برای آنکه باتری طول عمر مفید و قابل قبولی داشته باشد، باید در نگهداری آن دقت و توجهی لازم داشت.

درواقع باتری خودرو از قطعات مقاوم خودرو است که در تمامی شرایط آب و هوایی بدون هیچ سر و صدایی کار خود را انجام می‌دهد. به طور کلی اگر باتری خودرو در شرایط مناسب نگهداری شود، عمر مفیدی بالغ بر ۴ سال دارد و در این مدت صاحب خودرو بدون هیچ دغدغه‌ای نسبت به این قطعه مهم، می‌تواند از خودروی خود استفاده کند.

این در حالی است که متاسفانه بسیاری از افراد از مواد شیمیایی که در باتری خودرو استفاده شده است اطلاعی ندارند و همین امر سبب شد است که توجه لازم به نگهداری مطلوب آن نداشته باشند.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودرو

همانگونه که بیان شد یک باتری خودرو به صورت میانگین به مدت زمان ۴ سال بدون مشکل کار می‌کند این در حالی است که تخمین زدن عمر میانگین باتری خودرو تنها از روی بررسی کیفیت، مواد به‌کار رفته شده در ساخت و فراهم بودن شرایط ایده‌آل است و قطعا در عمل ممکن است در طول عمر مفید باتری خودرو، تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده شود.

لرزش زیاد

قرارگیری باتری خودرو در شرایط دمای بسیار بالا، نصب و استفاده بیش از حد سیستم‌های صوت، قرار گرفتن در معرض لرزش شدید و استفاده از GPS از طول عمر مفید باتری کاسته می‌شود.

دلیل این امر نیز صفحه‌های سربی اسیدی ساختمان باتری است که به شدت تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرد. این صفحات از جنس سرب بوده و در محلولی از آب و اسید سولفوریک قرار داده شده است. در نتیجه محلولی الکترولیتی تشکیل می‌شود که با کمک آن الکترون‌ها از بین صفحه‌های سربی حرکت می‌کند و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.

تصور کنید بر اثر لرزش زیاد خودرو که به دلیل حرکت خودرو در مسیرهای نامسطح ایجاد می‌شود، صفحات باتری آسیب دیده و از عمر آن کم می‌شود.

گرمای شدید

پیش‌تر گفتیم که گرمای شدید یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش طول عمر باتری خودرو است. دلیل این امر را می‌توان افزایش یافتن سرعت واکنش شیمیایی به دلیل گرمای شدید درنظر گرفت.

جالب است بدانید که در مواردی نیز افزایش طول عمر باتری خودرو به دلیل سرمای شدید صورت گرفته است. از این رو اغلب برای پیشگیری از تغییرات ناشی از دما، باتری خودرو را با عایق می‌پوشانند.

کامل شارژ نشدن باتری خودرو

یکی دیگر از موارد مهم تاثیرگذار بر طول عمر مفید باتری خودرو، نوع رانندگی است. مثلا برای روشن شدن خودرو برق زیادی از باتری گرفته می‌شود. بدیهی است که مدت زمانی نیز لازم است تا باتری خودرو مجددا شارژ شود.

حال تصور کنید با خودرو در مسیرهای کوتاه تردد می‌کنید و مجبور هستید در مسیر توقف‌های کوتاه انجام دهید. درست زمانی که باتری خودرو هنوز به طور کامل شارژ نشده است شما مجبور هستید که دوباره خودرو را روشن کنید.

در قسمت بالایی باتری خودرو، اسید رقیق و در قسمت پایین باتری خودرو، اسید غلیظ وجود دارد. اگر باتری خودرو کاملا شارژ نشود، اسید رقیق موجود در باتری خودرو صفحات فلزی را در خود حل می‌کند یا به اصطلاح آن‌ها را می‌خورد. در مقابل اسید غلیظ نیز جریان برق را خنثی می کند. این دو عامل باعث می‌شود عمر باتری خودرو کاهش یابد.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

در مطالعات اولیه محققان دریافتند که باتری های نیکل هیدروژنی دارای طول عمر بیشتری نسبت به بقیه انواع باتری ها هستند.یکی از محققان این پروژه گفت: تا به حال تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است اما متاسفانه نتیجه ی اغلب آنها به اطلاع عموم نرسیده است و به صورت محرمانه باقی مانده است .

 

 

 انرژی مورد نیاز برای تولید باتری های غیر نیکل هیدروژنی، موجب انتشار گازهای گلخانه ای می شود و فرآیند تولید این باتری ها نقش عمده ای در تخریب لایه ی اوزون ایفا می کند. این در حالی است که در مقایسه با این نوع باتری ها،نوع نیکل هیدروژنی کم ترین آسیب را به لایه ی اوزون می زند و کم ترین مقدار گازهای گلخانه ای را تولید میکنند.

اما محققان بر این باورند که این نوع باتری هم ضرر های خاص خودش را دارد. ازین رو آنان در پی یک تغییر کلی هستند و قصد انجام آزمایش های بعدی برای پیدا کردن تکنولوژی های مفید تر در صنعت باتری سازی هستند. در انتها محققان اشاره کردند که در زمینه ی نحوه تولید باتری خودرو تحقیقات اندک و ضعیفی انجام شده است که نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

 

همه باتریها در مجموع از دو جزء اصلی تشکیل شدهاند :یک نوع الکترولیت و یک نوع فلز سنگین .در درون هر باتری،این فلزات سنگین هستند که با الکترولیتهای شیمیایی واکنش انجام میدهند تا انرژی لازم تامین شود .بیشترین نگرانی در خصوص ورود باتریهای خانگی به جریان زائدات شهری مربوط بـه فلـزات سـنگین و سـمی می باشد  .فلزات سنگین وقتی آزادمی شوند در محیط باقی می مانند .بسیاری از این فلزات برای انسان، حیوان و گیاه سمی هستند.برخی از این عناصر از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن و برخی دیگر از طریق زنجیره غذایی جذب بدن می شود که میزان جذب بستگی به نوع فلز دارد .

 

آلودگی خاک با فلزات سنگین یکیدیگراز مشکلات زیست محیطی  عمده  در  جوامع  بشری  است  که  علاوه  براثر  زیان  آور  بر  پوشش  جانوری  پوشش  گیاهیخاک  و  آلودگی آبهای زیرزمینی از طریق آبشویی،موجب کاهش عملکرد و کیفیت محصول و در نهایت، به خطر افتادن سلامتی افراد جامعه و دیگر موجودات زنده میشودکبالت، سرب و غیره، به هیچ وجه با خاک و محیط زیست سازگار نبوده و دوستدار طبیعت نمی باشند .زمانی که باتری ها را بدون در نظرگرفتن نکات آن، بر روی زمین می اندازیم، فلزات سنگین در آن، در هوای اطراف آن، پخش شده و خاک وآب را آلوده می کند که در نهایت، وارد بدن انسان ها می شود.

 

وجودفلزات سنگین در خاک، فعالیت های زیستی و حاصلخیزی خاک را کاهش داده و درنتیجه باعث کاهش عملکرد،افت کیفیت محصولات و افزایش غلظت آنها در تولیدات کشاورزی میشود که برای سلامتی انسان یا دام خطرناک است.

 

 

.انسان از طریق زنجیره غذایی و بلع مستقیم ، در معرض این مواد سمی قرار میگیرد .به طور مثال ورود کادمیوم به بدن باعث بیماری ایتای ایتایو سرب مشکلاتی از قبیل جلوگیری از تولید هموگلوبیندر خون شدهو باعث کم خونی می شود.توجه به مصرف بالای سبزیجاتی مانندکاهو، نعناع، ریحان، مرزه، جعفریواسفناج در  تولید  محصولاتی  سالم  حائز  اهمیت  است،  یکی  از  فاکتورهای  موثر  و  مهم  جهت  تشخیص  میزان  سلامت  این محصولات  غلظت  عناصر  سنگین  آن  است  ،  زیرا  که  سبزیجات  ریشهای  قابلیت  بالایی  در  جذب  و  ذخیره  فلزات سنگین چون سرب –کادمیوم و مس دارند .

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

اگر ماشین شما استارت نمیزد فقط یکی از دلایل آن میتواند باتری ماشین باشد و عوامل زیادی در این مسئله موثرند.

چه زمان میتوانیم از خراب بودن باطری ماشین خود مطمئن شویم ؟
هر گاه پشت فرمان اتومبیل مینشینید و قصد استارت زدن و روشن کردن ماشین را دارید ولی ماشین استارت نمیخورد .
چه عواملی میتوانند در روشن نشدن ماشین نقش داشته باشند ؟

اولین عاملی که به ذهن میاید خراب بودن باطری ماشین است که البته محتمل ترین عامل همین باطری ماشین میتواند باشد.
ضعیف بودن باطری ماشین میتواند یکی از عواملی باشد که ماشین شما استارت نزند.

نشانه های خراب بودن باطری ماشین بدین شرح میباشد:

اگر ماشین پس از مدتی خوابیدن (بیش از یک ساعت) دیگر استارت نزند ولی پس از این که روشن شد و مدتی کار کرد براحتی استارت زد قطعا باطری خراب است و نیاز به تعویض دارد .
در این حالت باطری شارژ میشود و لی شارژ را نگه نمیدارد و پس از مدتی خوابیدن مجددا د شارژ میشود و توان استارت زدن ندارد.

اگر ماشین با استارت سنگین روشن میشود یکی از نشانه های خرابی باطری میتواند باشد. ولتاژ باطری هرگز نباید زیر ۱۲ ولت باشد اگر ولتاژ باطری از ۱۲ کمتر شد ماشین با استارت سنگین روشن میشود و باید فورا ولتاژ باطری را اندازه گیری کنید اگر از ۱۲ پائین تر بود و دینام هم درست شارژ میکرد باطری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

سولفاته کردن زیاد سر باطریها هم یکی از نشانه های خراب شدن باطری است.
باطری ماشین پس از این که مدت زیادی کار کرد صفحات داخل باطری شروع با سولفاته شدن میکنند و این سولفاته هابه مرور زمان به حدی میرسد که از قطبهای باطری بیرون میزند در این حالت باطری را فورا تعویض نمائید.
سر باطریها را میتوانید با محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید.

اگر هنگام استارت زدن از استارت صدای تق تق شنیدید و ماشین روشن نشد میتواند ایراد از باطری باشد در ابتدا باید خود استارت چک شود اگر استارت سالم بود قطعا باطری خراب شده است و نیاز به تعویض دارد

اگر برق پشت آمپر قطع شود و یا کم نور باشد . این هم یکی از نشانه های خراب بودن باطری است در حالت قطع بودن برق پشت آمپر در ابتدا سرباطری و فیوزهای پشت آمپر را چک کنید اگر مشکلی نداشت ایراد از باطری است
اگر برق پشت آمپر ضعیف و کم نور بود به سر باطری و فیوزها کاری نداشته باشید همان ولتاژ باطری و شارژ دینام را چک کنید یکی از این دو ایراد دارد.

یکی دیگر از نشانه های خراب بودن باتری ماشین داغ شدن بیش از حد باطری است در هنگامی که ماشین مدتی کار کرد به بدنه باطری دست بزنید اگر احساس کردید که دستتان به علت گرمای زیاد باطری میسوزد پس باطری خراب است .
باطری هرگز نباید بیش از حد داغ شود اگر زیاد داغ شود باطری خراب است.

جهت جلوگیری از رسیدن گرمای زیاد موتور به باطری از عایقهای باطری استفاده کنید با این کار از رسیدن گرمای مستقیم جلوگیری میشود.

عوامل دیگری گه میتوانند در استارت نزدن ماشین نقش داشته باشند عبارتند از :

ایراد در خود استارت ماشین .
مشکل در شارژ دینام.
مشکل در سوئیچ .
ایراد در سیم کشی ماشین.
خراب بودن دزدگیر ماشین.
ایراد در سیستم انژکتور خودرو .

توجه داشته باشید اگر ماشین براحتی استارت میخورد ولی روشن نمیشود ایراد نمیتواند از باطری باشد.وظیفه اصلی باطری استارت زدن است و اگر ماشین اسنارت میخورد پس باطری وظیفه خود را بدرستی انجام میدهد و ایراد از جای دیگری میتواند باشد.

بهترین راه تست باطری استفاده از ولت متر است همان طور که اشاره شد ولتاژ باطری نباید پائیت تر از ۱۲ ولت باشد اگر از ۱۲ پایین تر بود یا باطری نیاز به شارژ دارد و یا باید باطری را تعویض کنید.

برای تست باطری هرگز سر باطری مثبت و منفی را با یک سیم و یا کابل اتصال ندهید این کار باعث آسیب جدی به صفحات باطری میشود و احتمال انفجار باطری هم وجود دارد (از اتصال کوتاه و مستقیم باطری جلوگیری کنید)

اگر باطری ضعیف شده و نیاز به شارژ دارد از شارژ استاندارد باطری استفاده کنید تا باطری با آمپر مناسب باطری شما شارژ شود در صورت استفاده از آمپر بیش از حد در زمان شارژ باطری باطری قطعا آسیب خواهد دید.

در هنگامی که ماشین به علت ضعیف شدن باطری استارت نمیزند هرگز با هل دادن ماشین را روشن نکنید جهت روشن کردن ماشین فقط از روش باطری کمکی هم آمپر یا باطری کمکی با آمپر پائین تر استفاده کنید.

اگر هنگام شارژ باطری اسید داخل یکی از خانه های باطری شروع به جوشیدن کرد باطری خراب است و به هیچ وجه قابل شارژ نیست.

باطری های اتمی را هرگز برای تعمیر باز نکنید این باطریها قابل تعمیر نیست.
باطریهای ضعیف را فقط میتوان شارژ کرد اگر شارژ نگه داشت باطری سالم است و اگر شارژ خالی شد باطری خراب است و باید تعویض شود.

 

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

علت خراب شدن باطری چیست؟

یکی از دلایل خراب شدن باطری استفاده نکردن از خودرو به مدت طولانی است.سولفات شدن صفحات باطری سبب عدم نگه داشتن شارژ میشود.با مرور زمان باطری غیر قابل استفاده شده و نیاز به تعویض دارد.دلیل دیگر تمام شدن عمر باطری و تضعیف عملکرد ان بر طول زمان است که در نهایت باید نسبت به تعویض باطری اقدام کرد.باطری های معمول هر 2 سال یکبار باید تعویض شوند.باطری ها مرغوب عمر 4 تا 5 سال را دارند.

پارامتر های که در هنگام خرید باطری باید به ان توجه کرد چیست؟

 

مقدار عددی میزان جریان دهی باطری برای 30 ثانیه در دمای 17- درجه نشان می دهد. در حالی که ولتاژ  2 سر ان حدود 7.2 ولت ثابت بماند.برای استارت خودرو در هوای سرد این مقدار باید حداقل بین 400 تا 600 باشد.مقدار بالای 600 امپر برای خودرو های سنگین اهمیت دارد.هرچقدر مقدار ان بالاتر باشد نشان دهنده کارایی بیش تر باطری در هوای سرد است.

Cranking ampere یا CA:

نشان دهنده میزان جریان دهی باطری در دمای صفر درجه سانتیگراد است.معمولا مقدار ان از CCA بیشتر است.چون در این دما باطری توانایی ارایه جریان لحظه ای بالاتری به نسبت دمای 17- درجه را دارد.

Reserve Capacity یا RC:

این عدد تعداد دقایقی است که باطری میتواند 25 امپر به بار تزریق کرده درصورتی که ولتاژ  باطری 10.5 ولت ثابت بماند.نشان دهنده اینست که در حالتی که دینام خراب شود به چه مدت باطری به تنهایی پاسخگو است.یا اگر در سرعت پایین در شب یا موقع زمستان حرکت میکنید.باطری توانایی ارایه جریان لازم را داشته باشد.

 

 

 

Amp Hour Rating یا A/H:

 

نشان میدهد که باطری با توجه به جریان مصرف کننده چند ساعت میتواند بار را تامین کند برای مثال بار یک امپری میتواند باطری 60 امپری را 60 ساعته تخلیه کند.این پارامتر در حالی است که ولتاژ 2 سر باطری نباید از 10.5 ولت کمتر بشود.البته استاندارد این پارامتر در دمای 21 درجه سانتی گراد مطرح است.

چرا چک کردن دینام اهمیت دارد؟

ممکن است باطری خودرو  مشکلی از لحاظ شارژ نداشته باشد اما زمانی که خروجی دینام را چک میکنید میبینید دینام خروجی نداشته و معیوب شده است یا افتامات مشکل پیدا کرده است.

برای شارژ باطری ولتاژ دینام حداقل باید 13.8 ولت باشد.ولتاژ مورد نیاز هر سلول 2.25 ولت است و با توجه به این قضیه ولتاژ اعمالی به باطری باید حدود 13.8 ولت جهت شارژ باشد.این ولتاژ کافی است اما مدت زمان شارژ طولانی میشود.

 

در حالت معقول ولتاژ خروجی دینام باید 14.2 تا 14.5 باشد.اگر بیش از این باشد باطری تمایل زیادی به ایجاد و انتشار بخارات اسیدی و گاز هیدروژن دارد و میتواند مایع الکترولیت باطری را خشک کند.ذکر این نکته که ولتاژ شارژ باطری هیچوقت نباید از 14.7 ولت بیش تر شود.

 

اگر دینام خراب شده باشد علت ان شاید به دلیل ان باشد که باطری مقاومت داخلی ان کاهش یافته در نتیجه جریان عبوری شارژ افزایش پیداکرده است و همچنین ولتاژ باطری بالای 14.5 ولت نشان داده میشود. توجه داشته باشیدهنگامی که خودرو روشن است مولتی متر باید ولتاژِی بین 13.8 تا 14.4 ولت را نشان دهد.

باطری های سالم چه ویژگی دارد؟

وقتی سلول ها در معرض الکسیژن قرار میگیرند.به سرعت سولفاته میشوند.اگر رنگ مایع الکترولیت شما تیره و قهوه ای این نشان دهنده یک باطری با وضعیت بد است.حتی اگر یک سلول اگر تیره باشد، نیاز است باطری تعویض شود.

 

باطری سالم:

 

شکا پایین یک باتری معمولی را نشان می دهد که در آن غلظت اسید به طور یکسان از بالا به پایین توزیع می شود. این باتری کارایی خوبی دارد زیرا غلظت اسید به صورت صحیح صفحات را احاطه کرده است در نتیجه باطری حداکثر کارایی را خواهد داشت.

 

باطری سولفاته:

 

شکل دوم نشان میدهد غلط اسید در بالا کم و در پایین زیاد است این قضیه سبب ایجاد سولفات در پایین صفحات میشود و در نتیجه عملکرد باطری تضعیف میشود و تمایل بطری به نگه داشتن شارژ کاهش پیدا کرده و توانایی اعمال جریان لحظه ای بالا را ندارد.اگر چه باطری شارژ میشود اما پارامتر CCA(توضیح داده خواهد شد) ان کاهش پیدا کرده و توانایی استارت خودرو به ویژه در هوای سرد کاهش می یابد. توجه داشته باشید غلط اسید بالا سبب سولفات شدن بیشتر صفحات و معیوب شدن باطری میشود.

 

علت خراب شدن باطری چیست؟

یکی از دلایل خراب شدن باطری استفاده نکردن از خودرو به مدت طولانی است.سولفات شدن صفحات باطری سبب عدم نگه داشتن شارژ میشود.با مرور زمان باطری غیر قابل استفاده شده و نیاز به تعویض دارد.دلیل دیگر تمام شدن عمر باطری و تضعیف عملکرد ان بر طول زمان است که در نهایت باید نسبت به تعویض باطری اقدام کرد.باطری های معمول هر 2 سال یکبار باید تعویض شوند.باطری ها مرغوب عمر 4 تا 5 سال را دارند.

پارامتر های که در هنگام خرید باطری باید به ان توجه کرد چیست؟

 

مقدار عددی میزان جریان دهی باطری برای 30 ثانیه در دمای 17- درجه نشان می دهد. در حالی که ولتاژ  2 سر ان حدود 7.2 ولت ثابت بماند.برای استارت خودرو در هوای سرد این مقدار باید حداقل بین 400 تا 600 باشد.مقدار بالای 600 امپر برای خودرو های سنگین اهمیت دارد.هرچقدر مقدار ان بالاتر باشد نشان دهنده کارایی بیش تر باطری در هوای سرد است.

Cranking ampere یا CA:

نشان دهنده میزان جریان دهی باطری در دمای صفر درجه سانتیگراد است.معمولا مقدار ان از CCA بیشتر است.چون در این دما باطری توانایی ارایه جریان لحظه ای بالاتری به نسبت دمای 17- درجه را دارد.

Reserve Capacity یا RC:

این عدد تعداد دقایقی است که باطری میتواند 25 امپر به بار تزریق کرده درصورتی که ولتاژ  باطری 10.5 ولت ثابت بماند.نشان دهنده اینست که در حالتی که دینام خراب شود به چه مدت باطری به تنهایی پاسخگو است.یا اگر در سرعت پایین در شب یا موقع زمستان حرکت میکنید.باطری توانایی ارایه جریان لازم را داشته باشد.

 

 

 

Amp Hour Rating یا A/H:

 

نشان میدهد که باطری با توجه به جریان مصرف کننده چند ساعت میتواند بار را تامین کند برای مثال بار یک امپری میتواند باطری 60 امپری را 60 ساعته تخلیه کند.این پارامتر در حالی است که ولتاژ 2 سر باطری نباید از 10.5 ولت کمتر بشود.البته استاندارد این پارامتر در دمای 21 درجه سانتی گراد مطرح است.

چرا چک کردن دینام اهمیت دارد؟

ممکن است باطری خودرو  مشکلی از لحاظ شارژ نداشته باشد اما زمانی که خروجی دینام را چک میکنید میبینید دینام خروجی نداشته و معیوب شده است یا افتامات مشکل پیدا کرده است.

برای شارژ باطری ولتاژ دینام حداقل باید 13.8 ولت باشد.ولتاژ مورد نیاز هر سلول 2.25 ولت است و با توجه به این قضیه ولتاژ اعمالی به باطری باید حدود 13.8 ولت جهت شارژ باشد.این ولتاژ کافی است اما مدت زمان شارژ طولانی میشود.

 

در حالت معقول ولتاژ خروجی دینام باید 14.2 تا 14.5 باشد.اگر بیش از این باشد باطری تمایل زیادی به ایجاد و انتشار بخارات اسیدی و گاز هیدروژن دارد و میتواند مایع الکترولیت باطری را خشک کند.ذکر این نکته که ولتاژ شارژ باطری هیچوقت نباید از 14.7 ولت بیش تر شود.

 

اگر دینام خراب شده باشد علت ان شاید به دلیل ان باشد که باطری مقاومت داخلی ان کاهش یافته در نتیجه جریان عبوری شارژ افزایش پیداکرده است و همچنین ولتاژ باطری بالای 14.5 ولت نشان داده میشود. توجه داشته باشیدهنگامی که خودرو روشن است مولتی متر باید ولتاژِی بین 13.8 تا 14.4 ولت را نشان دهد.

باطری های سالم چه ویژگی دارد؟

وقتی سلول ها در معرض الکسیژن قرار میگیرند.به سرعت سولفاته میشوند.اگر رنگ مایع الکترولیت شما تیره و قهوه ای این نشان دهنده یک باطری با وضعیت بد است.حتی اگر یک سلول اگر تیره باشد، نیاز است باطری تعویض شود.

 

باطری سالم:

 

شکا پایین یک باتری معمولی را نشان می دهد که در آن غلظت اسید به طور یکسان از بالا به پایین توزیع می شود. این باتری کارایی خوبی دارد زیرا غلظت اسید به صورت صحیح صفحات را احاطه کرده است در نتیجه باطری حداکثر کارایی را خواهد داشت.

 

باطری سولفاته:

 

شکل دوم نشان میدهد غلط اسید در بالا کم و در پایین زیاد است این قضیه سبب ایجاد سولفات در پایین صفحات میشود و در نتیجه عملکرد باطری تضعیف میشود و تمایل بطری به نگه داشتن شارژ کاهش پیدا کرده و توانایی اعمال جریان لحظه ای بالا را ندارد.اگر چه باطری شارژ میشود اما پارامتر CCA(توضیح داده خواهد شد) ان کاهش پیدا کرده و توانایی استارت خودرو به ویژه در هوای سرد کاهش می یابد. توجه داشته باشید غلط اسید بالا سبب سولفات شدن بیشتر صفحات و معیوب شدن باطری میشود.

 

 

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

عمر باتری جزو مباحث مهمی است که در یک دهه گذشته همواره پیرامون خودروهای الکتریکی مطرح بوده؛ شرکت نیسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی چنین مدل هایی، امیدوار است سرانجام به همه تردیدهای موجود پایان داده و برای همیشه این مساله را حل و فصل کند.

 

پس از بررسی داده های بدست آمده از هاچ بک برقی لیف، نیسان به این نتیجه رسیده عمر باتری ها از عمر خودروها فراتر بوده و 10 الی 12 سال دیگر به حیات خود ادامه می دهند.آنطور که فرانسیسکو کارانزا (Francisco Carranza) مدیر بخش خدمات انرژی رنو-نیسان در مصاحبه اخیر خود گفته، از سال 2011 تاکنون بیش از 400 هزار دستگاه لیف در اروپا به فروش رسیده و کمپانی نیسان از همان ابتدا بر فاکتورهای مهمی نظیر الگوهای شارژ و میزان افت کارایی باتری ها نظارت داشته است.

 

داده های نیسان حکایت از آن دارند باتری های نصب شده روی مدل لیف تا 22 سال عمر می کنند، حال آنکه عمر متوسط یک خودرو حدود 10 سال است. اگر چه افت کارایی باتری ها امری اجتناب ناپذیر است، اما این اتفاق به مرور رخ داده و زمان زیادی طول می کشد تا یک باتری به دلیل از دست دادن بخش قابل توجهی از ظرفیت بلا استفاده شود.

 

عمر بالای باتری خبری خوب برای دارندگان مدل های برقی محسوب می شود، ولی در عین حال یک سوال دیگر در ذهن ایجاد می کند و آن اینکه با پایان یافتن عمر خودرو، چه بر سر باتری هایی که هنوز کارایی دارند، خواهد آمد؟

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، نیسان کاربردها یا به بیان خود "حیات ثانویه" را برای باتری های مستعمل متصور شده است. در حیات ثانویه این باتری ها از خودروها جدا شده و نقش یک منبع انرژی یا پاور بانک را ایفا می کنند.

در همین راستا سال گذشته شرکت نیسان توانست با ترکیب 148 باتری کهنه و نوی متعلق به لیف، روشنایی یک استادیوم فوتبال در آمستردام را تامین کند. همچنین خودروساز ژاپنی با همکاری کمپانی OPUS کمپر مفهومی X Concept را معرفی کرد که در آن از باتری مستعمل نسل اول لیف به منظور ذخیره سازی انرژی کمک گرفته شده بود.

 

جهان به سمت بهره برداری حداکثری از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل باد و تابش خورشید می رود. در حال حاضر بخشی از انرژی تولید شده توسط توربین های بادی یا پنل های خورشیدی به دلیل عدم ذخیره سازی هدر می رود. برای جلوگیری از این کار می توان انرژی اضافی را در باتری ها ذخیره سازی کرده و در مواقع لازم بهره برداری نمود.

 

نیسان مشغول تست ایده دیگری است که در آن باتری های کارکرده برای تنظیم بار شبکه استفاده می شوند. در این ایده در زمان هایی که میزان مصرف برق شهری کم است، باتری ها الکتریسیته اضافی را ذخیره سازی کرده و در ساعات اوج مصرف به شبکه باز می گردانند. به گفته نیسان چنین کاری از تحمیل فشار زیاد به شبکه و افزایش استهلاک زیرساخت ها پیشگیری می کند.

 

ژاپنی ها ایده مشابهی را با همکاری کمپانی ایتالیایی Enel در دانمارک اجرا می کنند. در این طرح پایلوت مالکین خودروهای برقی می توانند بصورت داوطلبانه ثبت نام نموده و در ازای اجاره دادن باتری اتومبیل خود تا 1300 یورو درآمدزایی کنند.

 

کاربردهای جدیدی که برای باتری اتومبیل های برقی ترسیم شده اند، علاوه بر مالکین، امکان درآمدزایی را برای خودروسازان و نمایندگی ها نیز فراهم می کنند. با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل های درون سوز هزینه نگهداری کمتری دارند، میزان درآمد نمایندگی ها با افت روبرو خواهد شد.

 

آقای کارانز بر این باور است به لطف باتری ها اشکال نوینی از درآمدزایی بوجود آمده و نمایندگی ها می توانند از این طریق کاهش درآمدهای ناشی از حذف سرویس مدل های بنزینی و دیزلی را جبران کنند.

 

ناگفته نماند به غیر از نیسان، شریک فرانسوی این کمپانی یعنی رنو نیز به دنبال کشف پتانسیل های بالقوه برای باتری اتومبیل های الکتریکی بوده و در پروژه ای آزمایشی، برق دو جزیره را از این راه تامین می کند. جنرال موتورز، تویوتا و هیوندای هم هر کدام مشغول انجام تحقیقات خود در این باره هستند.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

باتری

باتری‌های ثانویه (قابل شارژ):

 

باتری‌های ثانویه قابلیت شارژ مجدد دارن. در باتری‌های ثانویه، با وصل کردن باتری مصرف شده به جریان الکتریسته، ترکیب شیمیایی مواد داخل باتری به حالت اولیه برمیگرده و میشه دوباره از باتری استفاده کرد. با این حال این نوع باتری‌ها رو فقط به تعداد معین و محدودی میشه شارژ مجدد کرد چون درون باتری ها خوردگی ایجاد میشه و ماده الکترولیت و مواد فعال داخل باتری از بین میره. باتری‌های اتومبیل، نمونه‌ای از باتری‌های قابل شارژند که سرب و اکسید سرب، الکترودها و یک اسید قوی، الکترولیت آن ‌رو تشکیل میده. این باتری­ ها گرونن و به نگهداری دقیقتری نیاز دارن. انواع باتری های شارژ شدنی عبارتند از: نیکل ـ کادمیم، باتری های هیبرید نیکل ـ فلز، باتری های لیتیم ـ یون، پلیمر لیتیم ـ یون.

 

نیکل ـ کادمیم (Ni-cd) یا :(nickel-cadmium)

 

نیکل ـ کادمیم (Ni-cd) یا :(nickel-cadmium)

 

در باتری‌های نیکل- کادمیم(NiCd) ، کادمیم و هیدروکسید نیکل نقش الکترود رو دارن و هیدروکسید پتاسیم الکترولیت باتری هستش. باتریهای نیکل ـ کادمیم سرعت شارژ شدن بالا و طول عمر خوبی دارن با بیش از هزار چرخه شارژ/ دشارژ که فوقالعادس! اما یک عیب بزرگ دارن به نام اثر حافظه (Memory Effect)یعنی اگه زمانی‌که شارژ یک باتری NiCd به‌طور کامل تمام نشده باشه، شارژ مجدد بشه، دانه‌های کریستالی درون باتری متبلور میشه و رشد می‌کنه. این دانه‌ها، ظرفیت باتری رو کم میکنن و حذف آن‌ها هم از باتری سخته. این نوع باتری ها در وسایلی به کار میرن که همیشه استفاده میشن. چون باید حداقل هفته ای یک بار شارژ کامل و دشارژ کامل بشن، در غیر این صورت روزانه ۱% از توانشون کم میشه و اگه این باتری ها برای چند روز در حالت شارژ بمونن، آسیب میبینن.

هیبرید نیکل ـ فلز (NiMH) یا :(Nickel-Metal Hybride)

باتری‌های نیکل- هیدرید فلزی(NiMH)  جایگزین بسیار مناسبی برای باتری‌های NiCd اند، چون خصوصیات مشابه آن‌ها رو دارن و عیب بزرگ اونها یعنی اثر حافظه رو هم ندارن. باتریهای NiMH سی تا چهل درصد ظرفیت انبارش بیشتری را نسبت به معادلهای نیکل ـ کادمیم دارن ولی تعداد چرخه شارژ/دشارژ مجدد کمتری، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه، رو پشتیبانی میکنن. برای باتریهای NiMH نیاز نیس قبل از شارژ به دشارژ کامل برسن پس میتونین قبل از یک استفاده طولانی کاملا شارژش کنین. حواستون باشه اگه باتری NiMH تعداد دفعات زیادی بطور کامل دشارژ (خالی) بشه طول عمرش کم میشه البته خوبه هرازگاهی بذارین کاملا تخلیه بشه. شارژ کردن باتریهای NiMH نسبت به معادل باتریهای نیکل ـ کادمیم طولانی تره و اگه بیش از حد شارژ بشن یا در زمانی که باتری داغه شارژ بشه ممکنه خراب بشه. شارژرهای NiMH خوب میتونن جلوی شارژ بیش از حد باتری رو بگیرن یا اگه دمای داخلی باتری زیاد شد شارژ رو متوقف کنن. همه باتری‌های قابل شارژ‌، اگه مدت زمان طولانی استفاده نشن، مقداری از شارژ شون رو از دست میدن. مثلا اگه ۶ ماه از یک باتری NiMH استفاده نشه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد شارژش از دست میره. میزان هدر رفت شارژ به دمای نگهداری باتری هم بستگی داره.

لیتیم ـ یون (Lithium-Ion):

باتریهای لیتیم ـ یون بالاترین چگالی انرژی رو فراهم میکنن تقریبا دو برابر انرژی قابل دسترس از باتری های نیکل ـ کادمیم. نیاز به دشارژ کامل ندارن و میتونین هروقتی که خواستین یک باتری لیتیم ـ یون رو بی آنکه کارایی باتری کم بشه شارژ کنین، اما چون باتریهای لیتیم ـ یون معمولا دارای طول عمر شارژ/دشارژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه اند اگه زود به زود و قبل از تخلیه شارژ کنین طول عمر باتری کم میشه. خیلی از سازندگان باتری های لیتیم ـ یون طول عمر باتری رو ۳ سال عنوان میکنن، ولی بعضی از مصرف کنندگان طول عمرش رو تا ۱۸ ماه گزارش کردن. باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion) به‌طور گسترده در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه به کار میرن. این باتری‌ها از لیتیوم و کربن بعنوان الکترود استفاده می‌کنن. نسبت توان ذخیره شده به وزن باتری در این باتری‌ها خیلی بالاست و سرعت از دست دادن شارژ به‌خاطر عدم استفاده هم خیلی کمه.

پلیمر لیتیم ـ یون (Li-Ion polymer):

باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون که بهشونLi-Poly یا Lipo هم میگن، اساسا شبیه به باتریهای لیتیم ـ یون اند. با این تفاوت که پلیمرهای لیتیم ـ یون بسیار نازکترن، با اندازه هایی به کوچکی یک میلیمتر. باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون بسیار سبکن و در برابر شارژ بیش از حد و نشت مواد شیمیایی هم مقاومترن. ولی گرونتر از باتریهای لیتیم ـ یون اند و چگالی انرژی پایین تری دارن. باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون بیشتر در وسایل الکترونیکی سبک وزن و گران قیمت مثل موبایلها به کار میرن.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

باتری چیست؟

باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟

 

باتری ها قطعات الکترونیکی هستن که در ابعاد مختلف در مدارهای ساده و صنعتی استفاده میشن و منبع نیروی الکتریکی برای شارش الکترون ها در مدار هستن.  بطور کلی باتری ها از ۳ بخش تشکیل میشن: ۱- آند (یا همان قطب منفی) ۲- کاتد (یا همان قطب مثبت) ۳- الکترولیت (که بین آند و کاتد قرار میگیره)

 

باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟

 

در همه باتری‌ها از فلزات بعنوان الکترود و از مواد دیگه ای شبیه آب نمک برای الکترولیت استفاده میشه. الکترودها با هم در تماس مستقیم نیستن و فقط تماسشون از طریق الکترولیت هستش. در هر باتری و در قسمت الکترولیت واکنشی شیمیایی انجام میشه که چگالی بار الکترون ها در آند رو زیاد میکنه. این افزایش چگالی در دو سمت مدار اختلاف پتانسیل ایجاد میکنه و الکترون ها از قسمت چگالتر یعنی از قطب منفی(آند) به قسمت رقیق تر یعنی قطب مثبت(کاتد) شارش پیدا میکنن. اما الکترولیت در بین کاتد و آند مانع میشه و از ایجاد جریان به سمت کاتد در داخل باتری جلوگیری میکنه. در نتیجه هرگاه یک سیم به باتری وصل بشه، الکترون ها میتونن از آند به کاتد برن و اختلاف پتانسیل ایجاد شده رو خنثی کنن. حرکت جریان درون سیم، در واقع حرکت الکترون‌های داخلشه که میتونه وسایل الکتریکی رو به کار بندازه.

انواع باتری‌ها کدامند؟

 

باتری ها رو به روش های مختلفی دسته بندی میکنن مثلا بر اساس حالت الکترولیت (خشک و تر)، بر اساس جنس الکترولیت و صفحات و بر اساس قابلیت شارژ. بر اساس دسته بندی قابلیت شارژ به دو دسته باتری های اولیه (غیر قابل شارژ) و باتری های ثانویه (قابل شارژ) تقسیم میشن.

باتری های اولیه (غیر قابل شارژ):

 

در این باتری‌ها از کربن و روی به عنوان الکترود و از یک خمیر اسیدی به عنوان الکترولیت استفاده میشه. این باتری‌ها فقط یک بار استفاده و شارژ میشن. واکنش شیمیایی درون باتری به تدریج انجام میشه و تا وقتی که همه ی واکنش دهنده ها در واکنش تبدیل به فراورده نشن تولید الکترون ادامه پیدا میکنه و اختلاف چگالی بار در دو سمت مدار حفظ میشه. با گذشت زمان، مقاومت درونی باتری (الکترولیت) بیشتر میشه و باتری تموم میشه. استفاده از باتری اولیه به علت هزینه­ کمشون پرمنفعته. این باتری‌ها رو معمولا برای دستگاه‌های قابل حمل که شدت جریان کمی میخوان و یا همیشه استفاده نمیشن، به‌کار میگیرن مثل ساعت‌ها و کنترل‌ها. باتری های غیرقابل شارژ خود به دو دسته کلی  لیتیم (Lithium) و الکالاین یا قلیایی  (Alkaline)تقسیم میشن.

الکالاین یا قلیایی (Alkaline):

 

الکالاین یا قلیایی (Alkaline):

 

در باتری‌های قلیایی (Alkaline) به‌جای کربن از اکسید منیزیم و به جای الکترولیت اسیدی از یک ماده قلیایی استفاده شده. کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا ۱۰ برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی ـ کربن هست. باتری های قلیایی طول عمر بیشتری دارن و میتونن ۸۵ درصد از ظرفیت خود رو بعد از ۵ سال ذخیره حفظ کنن، کمتر نشت میکنن و در محدوده بیشتری از دمای محیط میتونن کار کنن.

لیتیم (Lithium):

در باتریهای لیتیم از لیتیم فلزی استفاده میکنن تا به چگالی انرژی بسیار بالا برسن، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری (در قفسه) زیادی داشته باشن. باتریهای لیتیم میتونن بعد از ۵ سال عدم استفاده تا ۹۷ درصد از ظرفیت اسمیشون رو حفظ کنن. باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال، دستگاه های پخش MP3 و سایر وسایل الکترونیکی اند. همچنین از باتری لیتیوم در ساعت مچی، ماشین حساب و غیره استفاده میکنن.

  • نگین فدائی