باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

آخرین مطالب
پیوندها

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شمع خودرو چیست؟

 

شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق چینی، واشرها و غیره می باشد که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می گردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می گردد.

اجزای تشکیل دهنده شمع

 

اگر شمع خودرو نتواند در زمان درست جرقه زنی نماید و یا به طور کلی جرقه زنی نکند، در نتیجه بنزین فشرده شده در محفظه احتراق به به خوبی انفجار نیافته و در نتیجه سیلندرها به حرکت در نخواهند امد. از اینرو وظیفه این قطعه در موتور خودرو بسیار مهم بوده و باید نسبت به نگهداری آن اقدامات لازمه را انجام دهیم.

انواع شمع خودرو

 

شمع های خودرو همه به یک گونه طراحی نشده اند و دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام برای نوعی از موتور خودرو ساخته شده اند. دسته بندی شمع خودرو به صورت ذیل می باشد:

 

    شمع سرد: که برای عملکرد در موتورهای با دمای بالا طراحی شده اند و دارای پایه های کوتاه می باشند تا سریعا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه زنی را کاهش دهند.

    شمع گرم: که برایس عملکرد در موتورهای با دمای پایین طراحی شده اند و دارای پایه های بلندتری می باشند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه بتوانند رسوبات باقی مانده حاصل از احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.

    شمع نیکلی: که جنس الکترودهای آن از آلیاژ نیکل می باشد و دارای طول عمر کوتاهی می باشند.

    شمع پلاتینیومی: که جنس الکترود های آن از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بسیار بالایی هستند. اینگونه شمع ها توانایی تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و قادرند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.

    شمع ایریدیومی: اینگونه از شمع خودرو نیز که الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم می باشد و دارای طول عمر بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیومی می باشند.

    شمع های چند الکترودی: این گونه از شمع خودرو از چند الکترود منفی برخوردار می باشد که باعث طول عمر بسیار بالاتر می گردد. به علت اینکه هربار جرقه زنی باعث خوردگی قطب منفی می گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوش کرده و در نتیجه طول عمر بالاتری برای شمع خودرو ایجاد می نمایند.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

دلیل استارت نخوردن خودرو

1-باطری اتومبیل از کار افتاده است

اگر ماشین شما استارت نخورد، به احتمال زیاد باطری ماشین از کار افتاده است. قبل تر در رابطه با خوابیدن یا از کار افتادن باتری خودرو در هاو کن یو صحبت کردیم. می دانید منبع تامین برق مورد نیاز تمام اجزای خودرو (چراغ ها، رادیو ضبط و غیره) باطری ست. زمانی که ماشین در حالت حرکت است، دینام باطری را به طور مداوم شارژ می کند. اگر باطری به خوبی شارژ نشود دیگر ماشین روشن نمی شود.

شایع ترین نشانه باطری از کار افتاده:

    عمل نکردن اجزای برقی ماشین، مثل چراغ ها و رادیو ضبط

    روشن شدن چراغ باطری

    با استارت زدن می توانید دریابید که مشکل از باطری ست یا نه:

    اگر استارت سالم باشد، به احتمال زیاد باطری رو به اتمام است یا دینام در برق کشی از باطری مشکل دارد. باطری یا دینام را عوض کنید، اتصالات را تمیز کنید و از یک متخصص بخواهید ماشین شما را سرویس کند

2-استارت نخوردن ماشین

حال که بالاتر مطمئن شید مطمئن باطری ماشین سالم است ولی هرچه سعی می کنید ماشین روشن نمی شود، احتمالا مشکل از عملکرد سوییچ است. با روشن کردن چراغ ها منبع این مشکل را مشخص کنید. این کار به این دلیل است که باطری ماشین، چراغ های جلو و داشبورد را تامین می کند، اگر چراغ ها روشن شوند باطری سالم است ولی یا موتور خرودرو قادر به روشن کردن خودرو نیست و یا عملکرد سوییچ مشکل دارد.

3-استارت خراب

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین، استارت خراب است.

استارت یک موتور الکتریکی ست که به باطری متصل است. وظیفه ی استارت به کار انداختن موتور است. اگر وقتی سوییچ را می چرخانید و موتور روشن شود و روشن بماند، استارت انجام شده است. اگر استارت مشکل داشته باشد، با چرخاندن سوییچ موتور به کار نمی افتد. اگر هنگام استارت زدن صدای تق تق بشنوید، علت روشن نشدم ماشین می تواند استارت خراب باشد. این مشکل شباهت زیادی به مشکل قبل دارد.

مواردی دیگر از نشانه های شایع این مشکل:

  با چرخش سوییچ ماشین روشن نمی شود

   شنیدن صدای تق تق بلند هنگام چرخاندن سوییچ و روشن نشدن موتور

    استارت زدن پر سر و صدا

4-کثیفی فیلتر سوخت

اگر فیلتر سوخت مسدود باشد، بنزین به موتور نمی رسد. و این باعث می شود ماشین نتواند سوخت مورد نیازش را دریافت کند. فیلترهای سوخت باید هر 15-20 هزار کیلومتر عوض شوند. پس حواستان به تعویض فیلتر سوخت باشد.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

1: گارانتی و ضمانت باطری:

هنگام خرید باطری توجه داشته باشید باطری که تهیه میکنید گارانتی معتبری داشته باشد . تمام باطریهای ایرانی بین دوازده تا پانزده ماه ضمانت دارند .ضمانت باطری کره ای هم بین هشت ماه تا یکسال است . که باید فروشنده به شما. حتماضمانت نامه و فاکتور خرید تحویل دهد . توجه داشته باشید که گارانتی کمتر باطریهای کره ای دلیل بر کیفی پائین تر این باطریها نیست. چون تولید داخل کشور نیستند

شرکته خودشان مدت گارانتی را معین میکنند. بسیار کم پیش آمده باطری کره ای (البته برند اصلی) نیاز به گارانتی تعویض زیر یکسال پیدا کند.   

2. تاریخ تولید باطری

حتما در هنگام خرید باطری توجه داشته باشید که باطری که تهیه میکنید بیشتر از یکسال از تاریخ تولید أن نگذشته باشد.

چون بعد از یکسال عمل سولفاته شدن صفحات باطری آغاز میشود . و اگر باطری بخرید که از مدت تولید آن یک سال گذشته باشد قطعا بر طول عمر باطری تاثیر خواهد گذاشت. تاریخ تولید باطری ایرانی بر روی کارت ضمانت آن نوشته شده است . و تاریخ تولید باطری کره ای هم بر روی خود باطری حک شده است . و در اکثر باطریها رقم اول شماره سریال همان سال تولید است . مثلا

(۸kg23)

۳. کشور سازنده باطری

باطریهایی خارجی که در بازار کشور موجود میباشند . اکثرا کره ای هستند البته چند نمونه باطری ترکیه ای نیز در بازار هست. کیفیت باطریهای کر ه ای به مراتب بهتر از انواع دیگر آن میباشد . باطری چینی در بازار باطری ایران اصلا وجوند ندارد ویا بسیار کمیاب است .پس برای خودرو شما بهترین باطری خودرو باطری کره ای البته برند اصلی آن است.

که باید از فروشگاهای معتبر باطری تهیه فرمائید.

4.مارک و برند باطری                                    

در بین باطریهای ایرانی باطریهای شرکت سپاهان باطری و همین طور برنا باطری کیفیت بهتری نسبت به بقیه باطریها دارند. برای باطری کره ای هم برند دلکور باطری شامل باتری پوما. دلکور. شارک. هگزا. پلاتینیوم. بسیار با کیفیت هستند . پس از این برند . اطلس باطری کره قرار دارد محصولات این شرکت شامل تایگر. هانکوک. آلفالاین. کوبا . که این باطریها هم کیفیتشان خوب است .

 

۵. باطری اتمی یا اسیدی

باطریهای اتمی به علت این که طول عمر بیشتری نسبت به باتریهای اسیدی دارند .و هم آلودگی باتری اتمی کمتر از باطری اسیدی است .مزیت دیگر باتری اتمی این است که اصلا نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد. برای همین باطری اتمی بیشتر توصیه میشود.

6. قیمت باطری اتمی و اسیدی

قیمت هر باطری به نوع باطری. اتمی و اسیدی بودن آن و همین طور ایرانی یا خارجی بودن آن بستگی دارد البته هر چه آمپر باطری بالاتر باشد قیمت آن باتری نیز بیشتر است . چون قیمت باطری به آمپرش بستگی دارد . باطری های کره ای اصلی در بازار قیمتشان بالا تر از باطری های دیگر است . و باطری های ایرانی قیمت پائین تری دارند.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

فناوری باتری های جدید توشیبا

توشیبا اعلام کرده است که یک باتری پرتوتایپ 50Ah نشان داده که سیکل عمر بالایی دارد.

تست این باتری در حالت 90 درصد شارژ کامل انجام گرفته است. با این که سیکل شارژ و دشارژ را بیش از 5000 بار بر روی آن انجام می دهند اما عمری برابر با 14 سال را از خود نشان می دهد و سیستم شارژ سریع نیز در دمای منفی 10 درجه بر روی آن با موفقیت انجام می پذیرد.

این فن آوری می تواند یک تغییر دهنده بازی به شمار رود و نسل آینده خودروهای الکتریکی را دگرگون کند. در حال حاضر بر روی عملکرد این باتری ها کار می شود و نسل جدید این فن آوری موسوم به SCiBTM  در سال 2019 از راه خواهد رسید.

گزارش خودرو

گرچه توشیبا اعلام می کند که نباید به دنبال برد متفاوتی به نسبت باتری های لیتیوم یونی فعلی بود. نیوبیوم عنصر سبک وزنی به شمار نمی رود و تنها از نظر چگالی انرژی وضعیت بهتری دارد.

اگر تنها به 6 دقیقه زمان برای شارژ باتری نیاز وجود داشته باشد می توان به آن به عنوان یک وسیله نقلیه برای انجام کارهای روزانه حساب باز کرد. اما اگر به حالت یک شارژ شبانه باشد، ممکن است دچار مشکل شوید، زیرا باید به این فکر کنید که کی باید شارژ شبانه خود را انجام دهید

همچنین از نظر ایمنی این باتری ها چندان بهتر از باتری های لیتیوم یونی نیستند.

باتری های لیتیوم یونی حاوی یک الکترولیت مایع و قابل اشتعال است که در دمای بالای 150 درجه سانتی گراد یا بیشتر اتفاقات خوبی برای آن نمی افتد. باتری ها با کوچک ترین تهدیدی به راحتی می توانند به دماهای بالا برسند. برای مثال در تصادف ها به سرعت به دمای بالا می رسند.

این مسئله باعث می شود تا فرار حرارتی صورت پذیرد، که باعث آتش سوزی و حتی یک انفجار کوچک در باتری می شود، که در بسته باتری های بزرگ بسیار جدی است

باتری های جامد که تویوتا قرار است تا سال 2022 استفاده کند، دچار چنین مشکلی نمی شود. به جای استفاده از الکترولیت مایع، از مواد پلیمری جامد در آن ها استفاده می شود و به همین دلیل در بسته باتری هیچ چیز قابل اشتعال و فرار وجود ندارد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط دانشگاه MIT، حتی پس از برخورد با دیوار، احتمال آتش گرفتن آن بسیار کم است.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

چگونه سطح آب باتری را بررسی کرده  و آب مقطر به آن اضافه کنیم؟

قبل از اضافه کردن آب مقطر باید دقت کنید که  هیچ شکافی روی آن وجود نداشته باشد زیرا ممکن است آب از این ترک ها نشت کند.

قبل از اضافه کردن آب مقطر در باتری ماشین شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

- خرید آب مقطر

- پاک کردن گرد و غبار و خنک کردن باتری اتومبیل

-  دستکش لاستیکی تهیه کنید زیرا  اگر الکترولیت با پوست شما تماس داشته باشد، ممکن است باعث سوختگی شیمیایی  شود.

- اگر اولین بار است که این روش را انجام می دهید،  از قطع بودن  باتری اتومبیل مطمئن شوید.(برخی از صاحبان خودرو قبل از اضافه کردن آب، باتری را  از پایانه های آن  جدا نمی کنند)

- اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت اتاقی که در آن هستید، بالاتر از صفر باشد.

 

 

چگونه  به باتری خودرو آب مقطر اضافه کنیم؟

1. ابتدا گرد و غبار را از روی باتری اتومبیل خود پاک کرده  و آن را باز کنید.

2. سطح الکترولیت را بررسی کنید. بسیاری از باتری های خودرو دارای نشانگری برای تشخیص سطح الکترولیت هستند. اگر نشانه ای در باتری ماشین شما وجود نداشته باشد، با یک چراغ قوه داخل باتری را بررسی کنید. الکترولیت باید تمام  سطح باتری را پر کرده باشد. اگر سطح  آن پایین باشد،  باید آب مقطر اضافه کنید.

3. اگر دستگاه  دنسیتومتر در اختیار دارید می توانید از طریق آن چگالی الکترولیت را اندازه گیری کنید و مقدار لازمی آب مقطر اضافه کنید.  اما اگر این دستگاه را در اختیار ندارید، می توانید از یک سرنگ برای اضافه کردن آب مقطر استفاده کنید. به این ترتیب شما می توانید مطمئن باشید که آب بیشتری به باتری وارد نمی شود.

4. پس از اضافه کردن آب مقطر ، از باتری خودرو خود استفاده نکنید. کمی صبر کنید و اجازه دهید تا مایع اضافه شده با آب موجود در باتری کاملا ترکیب شود.

 

5. پیش از استفاده از باتری و  اتصال آن به ماشین خود، می توانید باتری خود را کمی شارژ کنید.

شما می توانید باتری خودرو را باز کرده و این مراحل را انجام دهید اما در صورت نیاز و اعتبار گارانتی، شما می توانید با مرکز خدمات رسمی یا نمایندگی تماس  بگیرید تا این مراحل برای شما انجام شود.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

آب مقطر در  باتری اتومبیل

اکثر صاحبان خودرو علاقه مند هستند بدانند که چرا باید  داخل باتری های خودرو آب مقطر باشد. سوال این است که آیا باید به طور مداوم از آب مصرف شده در باتری های خودرو  استفاده  کرد یا خیر و اینکه این کار چگونه انجام شده و مقدار آبی که باید اضافه کنیم چقدر است؟ اگر شما  به عنوان صاحب خودرو در مورد مایع الکتروشیمیایی  درون باطری خودرواطلاعات کافی دارید، بنابراین  پاسخ  تمام سوالات ذکر شده را می دانید. این مقاله برای افرادی که آشنایی زیادی با این مقوله ندارند، مفید خواهد بود.

آب مقطر چیست؟

آب مقطر مایعی است که در الکترولیت  و داخل باتری ماشین شما قرار دارد. این آب تضمین می کند که الکترولیت به اندازه کافی متراکم بوده  و باتری ماشین به درستی کار می کند. طبق استاندارد پذیرفته شده در سراسر جهان، الکترولیت باید حداقل 65 درصد، آب مقطر داشته باشد (بقیه اسید سولفوریک است). آب مقطر اجازه می دهد تا  باتری خودرو به درستی عمل کند.  بر خلاف آبی که هر روز  مصرف می کنیم، آب مقطر حاوی هیچ آلاینده ای نیست.

 

هرگز آب نوشیدنی به  باتری  اضافه نکنید زیرا  آلاینده های موجود در آب بر روی صفحات قرار می گیرند و باعث کاهش عمر مفید  باتری ماشین می شوند!

اگر آب مصرفی کافی در  باتری ماشین وجود نداشته باشد، اسید سولفوریک شروع به آسیب رساندن به صفحات کرده و در نتیجه  باعث آسیب رساندن به باتری خودرو خواهد شد.

شما باید میزان آب مقطر باتری را  در فصل تابستان بررسی کنید.  در این فصل سال،  باتری خودرو شروع به گرم شدن می کند. در نتیجه، آب مقطر موجود در الکترولیت شروع به بخار شدن می کند. به این ترتیب، شما می توانید آب لازم را در جبران آب از دست رفته به آن اضافه کنید.

باتری ماشین دارای چندین صفحه است که در الکترولیت قرار گرفته است. هنگامی که آب تبخیر می شود، برخی از قطعات در این صفحات به سطح می رسند. آن ها خشک شده و به همین دلیل احتمال آسیب رسانی به آن ها زیاد است. به عبارت دیگر، زمانی که سطح الکترولیت کاهش پیدا می کند، لازم است که شما به باتری آب مقطر اضافه کنید. برخی از باتری ها دارای علائم خاصی هستند که زمان اضافه کردن آب مقطر را نشان می دهد.اگر باتری خودرو شما دارای  این نشانگر نباشد، شما می توانید سطح الکترولیت را با نگاه کردن به صفحات داخل آن کنترل کنید.

پیش از اضافه کردن آب مقطر به  باتری خودرو خود، بهتر است از  نوع باتری خودرو اطلاعاتی داشته باشید. به عنوان مثال در  باتری های اتمی شما مجبور نیستید آب مقطر به آن اضافه کنید زیرا این  قبیل باتری ها کاملا بسته هستند. هنگامی که این نوع باتری خنک می شود، قطره های آب بر روی دیواره های الکترولیت قرار می گیرد. تنها در باتری های قابل تعویض شما می توانید آب مقطر اضافه کنید.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

 1) پوسته :

    تشکیل شده از یک باکس پلاستیکی ازجنس پلی کربنات که به صورت سخت تولید می شود و تحمل ضربات  محکم را دارا می باشد و بسته به ولتاژ باتری تعداد سلولهای آن (خانه های آن ) کم وزیاد می شود.

    یک باتری۱۲v دارای ۶ (خانه ) سلول می باشد. اصول استاندارد ساخت باتری خودروی اتومبیل برای هر خانه ۲v را در نظر گرفته شده است.

 2)  درب:

 هر باتری دارای ۶ درب می باشد. دربها در محل سوراخ مخصوص ریختن الکترولیت نصب می شوند و بر روی آنها یک سوراخ سوزنی ریز وجود دارد.

    این سوراخ جهت تخلیه گازهای تولید شده در خانه های می باشد.

 3)   نشانگر:

   قطعه ای است استوانه ای که از درون الکترولیت ودر خانه باتری قرار گرفته و از طرف دیگر از روی صفحه ساخته شده بالایی قابل مشاهده می باشد.

    که درون استوانه یک گوی سبز رنگی به نسبت چگالی اسید ۱۲۷۵ درجه ساخته شده یعنی زمانی که میزان الکترولیت که بصورت استاندارد بایستی ۱۲۷۵ درجه باشد درون باتری ریخته شود گوی سبز رنگی به سطح آب آمده ورنگ سبز آن کاملاٌ مشهود می باشد.

    حال هر چه اسید الکترولیت کمتر شود یعنی اسید سولفوریک که به صفحات مثبت ومنفی بچسبد و آبی که به صورت آب مقطر درون باتری باقی می ماند گوی به استوانه فرو می رود و رنگ سبز بصورت رنگ سیاه دیده می شود. پس با این نشانگر می توان وضعیت آن را فهمید.

    شارژ

    نیمه شارژ

    یا دشارژ

    قطب مثبت:قطب های باتری یا برجک های باتری از سرب تشکیل شده است این قطبها از بالا از در پوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات مثبت داخلی نصب شده قطب مثبت از نظر قطر بزرگتر از قطب منفی می باشد.

  4)  قطب منفی:

    قطب منفی هم همانند مثبت از  سرب تشکیل شده و از درپوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات منفی داخلی نصب شده قطب منفی از نظر قطر از قطب مثبت کوچکتر است.

مواد تشکیل دهنده صفحات داخلی

    صفحات منفی Negative plates

صفحات مثبت ومنفی از دو قسمت تشکیل می شوند یکی ماده فعال آن صفحه ودیگری اسکلت اصلی جنس ماده فعال صفحات منفی در حالت شارژ کامل pbo می باشد برای تهیه این صفحات وصفحات مثبت ابتدا یک اسکلت فلزی سبک تهیه می کنند.

جنس این اسکلت معمولا از آلیاژ سرب می باشد بعلت افزایش مقاومت وسهولت در هنگام ریخته گری آن درصدی کلیسیم وآنیموان به آن اضافه می شود بعلت نفوذ بهتر الکترولیت در صفحات منفی ومثبت بهتراست این صفحات حالت اسفنجی داشته باشد.بعلت قرار دادن ماده فعال بین شبکه های اسکلت  آن را به صورت خمیر تهیه کرده و شبکه اسکلت عبور می دهند. سپس آن را در کوره های مخصوص خشک می نمایند.

 

رنگ صفحات منفی خاکستری وتعداد آن در هر خانه باتری یکی بیشتر از صفحات مثبت آن خانه می باشد.

 

  5)  صفحات مثبت Positive Plates

جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژکامل دی اکسید سرب pbo2 میباشد که این صفحات به رنگ قهوه ای سوخته یا قهوه ای مایل به قرمز می باشند. هر صفحه مثبت بین دو صفحه منفی قرار میگیرد بنابراین تعداد آنها یکی کمتر از تعداد صفحات منفی در آن خانه می باشد.

به همین دلیل میزان مصرف شدن صفحات مثبت بیش از صفحات منفی می باشد.

امروزه تغییر در نحوه ساخت صفحات مثبت و منفی دیگر به شارژ اولیه احتیاج نیست.

به این ترتیب که امروز جنس صفحات مثبت ومنفی هر دو از اکسید سرب pbo می باشد.

در کارخانه پس از تکمیل فرآیند ساخت، الکترولیت افروزده می شود پس آن زیر دستگاه شارژ قرار می دهند که پس از شارژ کامل، الکترولیت تخلیه شده و باتری بصورت خشک تحویل فروشگاه می گردد و پس از خرید بایستی الکترولیت داخل باتری ریخته شود ودیگر نیاز به شارژ ندارد و آماده استفاده می باشد .

6) درپوش:

درپوش باتری از جنس پوسته آن می باشد و پس از چیدن صفحات درون پوسته اصلی، درپوش روی پوسته شده و درب های باتری روی این درپوش بسته می شوند.

 7)   الکترولیت:الکترولیت تشکیل شده از یک حجم اسید سولفوریک غلیظ +۳ حجم آب مقطر که پس از ترکیب وخنک شدن بایستی مورد استفاده قرارگیرد. چون زمان ترکیب آب مقطر با اسید سولفوریک دمای الکترولیت به نقطه جوش ۱۰۰درجه می رسد.

 8)   صفحات عایق:

صفحات عایق داخل باتری که بین صفحات قرار دارد ممکن است از جنس پشم شیشه و صمغ، کائوچو، فایبر گلاس و رایج ترین آنها که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد از جنس P.V.C (پلی کلریدونیل) می‌باشد.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

از این باتری‌ها برای مقاصد زیر استفاده می‌شود:

   باتری‌های نیروگاهی (GROE-OGI-OPZS-FNC)

    باتری‌های آنتن‌های مخابراتی باتری‌های مخابراتی NET Power-power

    باتری‌های مورد استفاده در سامانه‌های ریلی و مترو

    باتری‌های مورد استفاده در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی (FNC)

    باتری‌های خورشیدی (Solar.bloc)

    باتری‌های مورد استفاده در ups

    باتری‌های منابع تغذیه (SLA - VRLA)

    باتری‌های اتومبیل، لیفتراک و موتورسیکلت

    باتری‌های سامانه‌های حفاظتی، روشنایی، امنیتی و سامانه‌های کنترل

این باتریها پس از دشارژ، با عبور جریان در جهت مخالف جریان دشارژ، به صورت الکتریکی قابل شارژ می‌باشند و با نام باتریهای ذخیره یا باتری شارژی نیز شناخته می‌شوند، عمر این باتری بیشتر از ۵ سال است و بارها می‌توان آن‌ها را شارژ و دشارژ کرد.

 

۱ – کاربردهایی که به دلیل صرفه اقتصادی و نیاز به توان بالاتر از توان باتری غیرقابل شارژ، باتریهای شارژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این موارد هر چند امکان استفاده از باتریهای غیرقابل شارژ نیز وجود دارد ولی هزینه زیاد، کارایی کم و آلودگی محیط زیست را در پی خواهد داشت.

 

۲ – کاربردهایی که در آن‌ها از باتری‌های قابل شارژ به عنوان وسیله ذخیره انرژی استفاده می‌شود و باتریها توسط یک منبع انرژی اولیه شارژ و در هنگام نیاز انرژی ذخیره شده را به بار تحویل می‌دهند. در این حالت باتری همیشه توسط یک شارژر در زیر شارژر قرار گرفته و در مواقع قطع برق انرژی مورد نیاز مصرف‌کننده را تأمین می‌کند، باتری منبع تغذیه بدون وقفه و باتری اتومبیل، لیفتراک و موتورسیکلت نمونه‌ای از این کاربرد می‌باشد.

 

باتریهای قابل شارژ را می‌توان به دو دسته کلی اسیدی و بازی تقسیم‌بندی نمود که هر کدام براساس جنس الکترودهای مثبت و منفی به انواع گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند. برای کاربردهای صنعتی ساکن در اکثر موارد از باتریهای نیکل–کادمیوم (بازی) و برای کاربردهای که در آن لرزش وجود دارد معمولاً از باتری سرب – اسید استفاده می‌گردد. از ویژگی‌های باتریهای قابل شارژ علاوه بر قابلیت شارژ مجدد، توان بالا، نرخ دشارژ سریع و مشخصه عملکرد بهتر دمای پائین می‌باشد. باتری نیکل - کادمیوم را معمولاً در Battery room یا باتری خانه نگهداری می‌کنند.

توان الکتریکی باتری

توانی که هر باتری بر حسب وات فراهم می‌کند، برابر حاصل‌ضرب ولتاژ آن (بر حسب ولت) در حداکثر جریان مجاز آن (برحسب آمپر) می‌باشد. در کاربردهایی با توان بالا از جمله راه اندازه موتور خودرو، میزان توان‌های تأمین شده در فواصل زمانی کوتاه به بیش از ۱۰۰۰ وات می‌رسد. در کاربرد کم توان در وسایل الکترونیکی ظریف، مانند سمعک‌ها و ساعت‌های رایانه‌ای، اندازه توان‌های فراهم شده نزدیک چند میلی وات است.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

دستگاه آزمایش باتری

روش دیگر و سریع‌تر برای آزمایش باطری استفاده از دستگاه سنجش رسانایی یا هدایت الکتریکی باطری است. این دستگاه یک فرکانس متناوب از باطری عبور می‌دهد تا وضعیت خانه‌های داخل باطری مشخص شود.

وقتی عمر باطری افزایش می‌یابد رسانایی خانه‌های داخلی آن کاهش می‌یابد. اتصال کوتاه، مدار باز یا ایرادهای دیگر خانه‌های باطری نیز رسانایی آن را کاهش می‌دهند بنابراین سنجش رسانایی دقیقا وضعیت باطری را مشخص می‌کند. بهترین ویژگی این نوع آزمایش این است که باطری قبل از آزمایش نیازی به شارژ مجدد ندارد.

اکثر دستگاه‌های سنجش رسانایی عدد دقیقی نشان می‌دهند حتی اگر باطری تقریبا خالی از شارژ باشد.

بعضی دستگاه‌های الکترونیکی سنجش باطری نیز می‌توانند ظرفیت شدت جریان استارت سرد باطری را بسنجند که با استفاده از آنها می‌توان عمر باقیمانده باطری را تخمین زد. بعضی از دستگاه‌ها می‌توانند شدت جریانی که موتور استارت هنگام استارت‌زدن از باطری می‌گیرد را نیز بسنجند و خروجی دستگاه شارژ را تحت‌فشار هنگام کارکرد موتور آزمایش کنند.بعضی از دستگاه‌ها حتی ولت‌متر درونی برای بررسی اتصالات نیز دارند.

اتصالات بدنه معیوب

اگر یک دستگاه الکترونیکی سنجش باطری بتواند ظرفیت شدت جریان استارت سرد باطری را محاسبه کند می‌توان از آن برای شناسایی اتصالات منفی بدنه معیوب نیز استفاده کرد.

ابتدا ظرفیت شدت جریان استارت سرد در محل قطب‌های باطری آزمایش می‌شود سپس دوباره همین آزمایش در یکی از نقاط اتصال بدنه منفی روی موتور یا مکان‌های دیگر تکرار می‌شود.

اگر در رقم ظرفیت شدت جریان استارت سرد بین این دو آزمایش بیش از ۲۵ درصد اختلاف وجود داشته باشد نشان‌دهنده وجود یک اتصال بدنه معیوب است.

 تسمه اتصال زمین (اتصال بدنه)

برای بررسی افت ولتاژ در کل اتصالات مدار می توانید از یک ولت متر دیجیتال هم استفاده کنید. حالت ایده آل این است که در یک اتصال سالم کمتر از ۰.۱ ولت افت ولتاژ داشته باشید. افت بیش از ۰.۴ ولت نشانه مقاومت بالا یا کثیف بودن و شل بودن نقاط اتصال است.

 

اصطلاحات رایج مربوط به رده بندی باتری

شدت جریانی که یک باتری می تواند برای استارت زدن خودرو در هوای سرد ارائه دهد

این عدد رایج ترین رده بندی برای ظرفیت باتری است. این عدد نشان دهنده شدت جریانی است که یک باتری می تواند در دمای -۱۷ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ ثانیه ارائه دهد در حالی که ولتاژ ۷.۲ ولت را در قطب های خود حفظ کند. اکثر خودروها برای استارت زدن مطمئن در هوای سرد به ۴۰۰ تا ۶۰۰ آمپر شدت جریان CCA نیاز دارند.

شدت جریان استارت

این رده بندی در واقع همان مفهوم CCA است با این تفاوت که در دمای ۰ درجه سانتی گراد سنجیده می شود. رده بندی CA را می توان با تقسیم بر عدد ۱.۲۸ به رده بندی CCA تبدیل کرد. مثلا ۵۰۰ آمپر CA معادل ۳۹۰ آمپر CCA است.

ظرفیت ذخیره باتری

این اصطلاح به معنای توان پایدار باتری است. منظور از این اصطلاح تعداد دقایقی است که یک باتری می تواند شدت جریان ۲۵ آمپر را ارائه دهد و در عین حال ولتاژ ۱۰.۵ ولت را حفظ کند. هر چقدر ظرفیت ذخیره یک باتری بیشتر باشد در صورتی که دینام از کار بیفتد باتری بیشتر دوام می آورد.

آمپر ساعت

در حال حاضر این رده بندی زیاد کاربرد ندارد. این رده بندی، تخلیه شدت جریان پایین به مدت ۲۰ ساعت را در حالتی می سنجد که حداقل ولتاژ ۱۰.۵ ولت در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد حفظ شود. به عنوان مثال تخلیه شدت جریان ۳ آمپر به مدت ۲۰ ساعت معادل ۶۰ آمپر ساعت است.

نصب باتری جدید:

هنگام نصب باتری نو قطب های مثبت و منفی را تمیز کرده و کابل های باتری را بررسی کنید. همچنین اتصال بدنه کابل منفی باتری و سلامت تمام تسمه های اتصال زمین موتور را بررسی کنید.

شل بودن یا خوردگی در اتصالات باعث ایجاد مشکل در استارت زدن خودرو یا شارژ باتری خواهد شد.

  • نگین فدائی
  • ۰
  • ۰

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین با افزایش مدت زمان رانندگی

 

یکی دیگر از علت های خوابیدن باطری ماشین رانندگی های کوتاه مدت است. رانندگی های کوتاه مدت با تعداد زیادی توقف و شروع مجدد به طور کلی باتری شما را از بین می برد. شما بعد از اینکه ماشین را روشن کردید باید زمان کافی و مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری را فراهم کنید.

 

افزایش مدت زمان رانندگی

مدت زمان تخلیه شارژ باتری ماشین خود را کاهش دهید

 

این روزها اکثر ماشین ها دارای سیستم های پخش دی وی دی، MP3 Player، گوشی های هوشمند کامپیوترهای داخلی و غیره هستند که باتری مصرف می کنند. شما باید بررسی کنید که آیا به استفاده از این دستگاه ها واقعا نیاز دارید یا نه. اگر نیازی ندارید می توانید برای جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین از آنها استفاده نکنید و آنها را خاموش کنید. علاوه بر این خاموش بودن بخاری ، چراغ ها را هم بررسی کنید.

 

مدت زمان تخلیه شارژ باتری ماشین خود را کاهش دهید

برای جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، آن را تمیز نگه دارید

 

تجمع خاک و گریس روی باتری ماشین باعث گرم شدن باتری و در نتیجه خوابیدن باتری ماشین شما می شود. با استفاده از پارچه به طور مرتب باتری را پاک کنید تا با تخلیه باتری مواجه نشوید. شما همچنین باید از درست نصب بودن باتری ماشین اطمینان حاصل کنید.

 

باتری ماشین را تمیز نگه دارید

روشن نکردن طولانی خودرو و آغاز مشکل خالی شدن باتری ماشین

 

مبلغی را برای خرید شارژر باتری در نظر داشته باشید. اگر شما ماشین خود را برای یک مدت زمان طولانی روشن نکنید و از حالت پارک خارج نکنید با تخلیه شارژ باتری ماشین مواجه خواهید شد. توجه داشته باشید که پارک کردن ماشین کنار درب آسانسور باعث تخلیه شارژ باتری ماشین می شود و به زودی باتری ماشین شما می میرد.

 

شارژر باتری خریداری کنید

چرا باتری ماشین میخوابد؟

 

یک وسیله نقلیه ضعیف می تواند فشار اضافی روی باتری اعمال کند که می تواند از لاستیک های تحت فشار تا یک موتور که بیش از حد کار کرده باشد. برای همین شما باید ماشین خود را سرویس کنید. فشار ندادن کلاج هنگام استارت زدن موتور می تواند فشاری که به ماشین شما وارد می شود را کاهش دهد و در نتیجه استارت زدن کمتری نیاز دارد و برخی بارها را از روی باتری ماشین بردارد.

 چرا باتری ماشین میخوابد؟

نشانه های باطری مرده ماشین

 

صداهایی مانند کلیک کردن هنگام روشن کردن ماشین، خاموش شدن چراغ های داشبورد، کند شدن موتور همه نشانه هایی از خوابیدن باتری ماشن است که باید بدانها توجه داشته باشید.

 

نشانه های باطری ماشین مرده

نشت باطری دلیل خالی شدن باتری

 

برای شناسایی مکان نشت باتری، با یک باتری کاملا شارژ شده شروع کنید. مطمئن شوید چراغ ها و رادیو خاموش هستند. شارژر تلفن، GPS یا لپ تاپ را جدا کنید. درب ها را ببندید و خلاصه هر ابزاری که باتری مصرف می کند را جدا یا خاموش کنید.

 

نشت باطری دلیل خالی شدن باتری

 

حالا شما می توانید آمپرسنج خود را به صورت سری به پست و گیره وص کنید. هنگامی که اولین جامپر خود را برداشتید آمپرسنج جریان خروجی باتری را می خواند که اگر به طور مثال ۶۱۰ میلی آمپر باشد بسیار زیاد است.

 

نشت باطری دلیل خالی شدن باتری

 

به صندوق عقب ماشین یا داشبورد نگاه کنید شاید چراغ آنجا هنوز روشن باشد. درب ماشین را باز کنید و ببینید آیا لامپ داغ است اما مراقب باشید انگشتان خود را نسوزانید.

 

نشت باطری دلیل خالی شدن باتری

 

هنگامی که تمام موارد تخلیه شارژ را چک کردید از کابل تست استفاده کنید و آن را به جعبه فیوز وصل کنید و آمپرسنج را به مدار وصل کنید. تمام لودهای مدار را یک به یک چک کنید تا مورد مشکوک را شناسایی کنید.

 

نشت باطری دلیل خالی شدن باتری

رفع مشکل خوابیدن باطری ماشین با بررسی آلارم های غیرکارخانه ای و استریوها

 

اگر آلارم های غیرکارخانه ای دارید پس اولین چیزی هستند که باید چک کنید. ممکن است بیش از یک اتصال به سیستم الکتریکی ماشین وجود داشته باشد و برخی از نصاب ها بعد از فروش ممکن است از تکنیک اسپلایشی استاندارد استفاده کنند. بنابراین ممکن است مجبور شوید به سادگی سیم های آلارم را دنبال کنید و ببینید کجا هستند. آلارم های گران قیمت گرایشی کمتری به تخلیه باتری دارند و شاید به همین دلیل است که آلارم های گران قیمت توسط تکنسین ها استفاده می شود.

جلوگیری از خوابیدن باطری اتمی ماشین با چک کردن استریوها

 

قبلا در انزل وب نحوه تنظیم سیستم صوتی ضبط ماشین : تنظیمات پخش ، ساب ووفر و.. را به شما آموزش دادیم، استریوهای OEM معمولا مشکل ساز نیستند. استریوهای بدون مارک که سیم های ضخیمی دارند به طور مستقیم به باتری وصل می شوند، سیستم الکتریکی ماشین خود را به حالت استندبای ببرید انتظار می رود واحد اصلی رادیویی بیدار شود. در حالت استندبای یک تا سه میلی آمپر مصرف می شود. اگر آنها به حالت استندبای بروند و یا اگر سوئیچ های DIP موجود در AMP اشتباه تنظیم شده باشند می تواند تا صدها میلی آمپر استفاده شود این در حالی است که هیچ موسیقی پخش نمی شود. در آخر بهتر است آماده باتری به باتری ماشین در شرایط اضطراری باشید.

  • نگین فدائی