باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

باطری ماشین

تعویض و نصب رایگان باطری ماشین

آخرین مطالب
پیوندها
  • ۰
  • ۰

علت خراب شدن باطری چیست؟

یکی از دلایل خراب شدن باطری استفاده نکردن از خودرو به مدت طولانی است.سولفات شدن صفحات باطری سبب عدم نگه داشتن شارژ میشود.با مرور زمان باطری غیر قابل استفاده شده و نیاز به تعویض دارد.دلیل دیگر تمام شدن عمر باطری و تضعیف عملکرد ان بر طول زمان است که در نهایت باید نسبت به تعویض باطری اقدام کرد.باطری های معمول هر 2 سال یکبار باید تعویض شوند.باطری ها مرغوب عمر 4 تا 5 سال را دارند.

پارامتر های که در هنگام خرید باطری باید به ان توجه کرد چیست؟

 

مقدار عددی میزان جریان دهی باطری برای 30 ثانیه در دمای 17- درجه نشان می دهد. در حالی که ولتاژ  2 سر ان حدود 7.2 ولت ثابت بماند.برای استارت خودرو در هوای سرد این مقدار باید حداقل بین 400 تا 600 باشد.مقدار بالای 600 امپر برای خودرو های سنگین اهمیت دارد.هرچقدر مقدار ان بالاتر باشد نشان دهنده کارایی بیش تر باطری در هوای سرد است.

Cranking ampere یا CA:

نشان دهنده میزان جریان دهی باطری در دمای صفر درجه سانتیگراد است.معمولا مقدار ان از CCA بیشتر است.چون در این دما باطری توانایی ارایه جریان لحظه ای بالاتری به نسبت دمای 17- درجه را دارد.

Reserve Capacity یا RC:

این عدد تعداد دقایقی است که باطری میتواند 25 امپر به بار تزریق کرده درصورتی که ولتاژ  باطری 10.5 ولت ثابت بماند.نشان دهنده اینست که در حالتی که دینام خراب شود به چه مدت باطری به تنهایی پاسخگو است.یا اگر در سرعت پایین در شب یا موقع زمستان حرکت میکنید.باطری توانایی ارایه جریان لازم را داشته باشد.

 

 

 

Amp Hour Rating یا A/H:

 

نشان میدهد که باطری با توجه به جریان مصرف کننده چند ساعت میتواند بار را تامین کند برای مثال بار یک امپری میتواند باطری 60 امپری را 60 ساعته تخلیه کند.این پارامتر در حالی است که ولتاژ 2 سر باطری نباید از 10.5 ولت کمتر بشود.البته استاندارد این پارامتر در دمای 21 درجه سانتی گراد مطرح است.

چرا چک کردن دینام اهمیت دارد؟

ممکن است باطری خودرو  مشکلی از لحاظ شارژ نداشته باشد اما زمانی که خروجی دینام را چک میکنید میبینید دینام خروجی نداشته و معیوب شده است یا افتامات مشکل پیدا کرده است.

برای شارژ باطری ولتاژ دینام حداقل باید 13.8 ولت باشد.ولتاژ مورد نیاز هر سلول 2.25 ولت است و با توجه به این قضیه ولتاژ اعمالی به باطری باید حدود 13.8 ولت جهت شارژ باشد.این ولتاژ کافی است اما مدت زمان شارژ طولانی میشود.

 

در حالت معقول ولتاژ خروجی دینام باید 14.2 تا 14.5 باشد.اگر بیش از این باشد باطری تمایل زیادی به ایجاد و انتشار بخارات اسیدی و گاز هیدروژن دارد و میتواند مایع الکترولیت باطری را خشک کند.ذکر این نکته که ولتاژ شارژ باطری هیچوقت نباید از 14.7 ولت بیش تر شود.

 

اگر دینام خراب شده باشد علت ان شاید به دلیل ان باشد که باطری مقاومت داخلی ان کاهش یافته در نتیجه جریان عبوری شارژ افزایش پیداکرده است و همچنین ولتاژ باطری بالای 14.5 ولت نشان داده میشود. توجه داشته باشیدهنگامی که خودرو روشن است مولتی متر باید ولتاژِی بین 13.8 تا 14.4 ولت را نشان دهد.

باطری های سالم چه ویژگی دارد؟

وقتی سلول ها در معرض الکسیژن قرار میگیرند.به سرعت سولفاته میشوند.اگر رنگ مایع الکترولیت شما تیره و قهوه ای این نشان دهنده یک باطری با وضعیت بد است.حتی اگر یک سلول اگر تیره باشد، نیاز است باطری تعویض شود.

 

باطری سالم:

 

شکا پایین یک باتری معمولی را نشان می دهد که در آن غلظت اسید به طور یکسان از بالا به پایین توزیع می شود. این باتری کارایی خوبی دارد زیرا غلظت اسید به صورت صحیح صفحات را احاطه کرده است در نتیجه باطری حداکثر کارایی را خواهد داشت.

 

باطری سولفاته:

 

شکل دوم نشان میدهد غلط اسید در بالا کم و در پایین زیاد است این قضیه سبب ایجاد سولفات در پایین صفحات میشود و در نتیجه عملکرد باطری تضعیف میشود و تمایل بطری به نگه داشتن شارژ کاهش پیدا کرده و توانایی اعمال جریان لحظه ای بالا را ندارد.اگر چه باطری شارژ میشود اما پارامتر CCA(توضیح داده خواهد شد) ان کاهش پیدا کرده و توانایی استارت خودرو به ویژه در هوای سرد کاهش می یابد. توجه داشته باشید غلط اسید بالا سبب سولفات شدن بیشتر صفحات و معیوب شدن باطری میشود.

 

علت خراب شدن باطری چیست؟

یکی از دلایل خراب شدن باطری استفاده نکردن از خودرو به مدت طولانی است.سولفات شدن صفحات باطری سبب عدم نگه داشتن شارژ میشود.با مرور زمان باطری غیر قابل استفاده شده و نیاز به تعویض دارد.دلیل دیگر تمام شدن عمر باطری و تضعیف عملکرد ان بر طول زمان است که در نهایت باید نسبت به تعویض باطری اقدام کرد.باطری های معمول هر 2 سال یکبار باید تعویض شوند.باطری ها مرغوب عمر 4 تا 5 سال را دارند.

پارامتر های که در هنگام خرید باطری باید به ان توجه کرد چیست؟

 

مقدار عددی میزان جریان دهی باطری برای 30 ثانیه در دمای 17- درجه نشان می دهد. در حالی که ولتاژ  2 سر ان حدود 7.2 ولت ثابت بماند.برای استارت خودرو در هوای سرد این مقدار باید حداقل بین 400 تا 600 باشد.مقدار بالای 600 امپر برای خودرو های سنگین اهمیت دارد.هرچقدر مقدار ان بالاتر باشد نشان دهنده کارایی بیش تر باطری در هوای سرد است.

Cranking ampere یا CA:

نشان دهنده میزان جریان دهی باطری در دمای صفر درجه سانتیگراد است.معمولا مقدار ان از CCA بیشتر است.چون در این دما باطری توانایی ارایه جریان لحظه ای بالاتری به نسبت دمای 17- درجه را دارد.

Reserve Capacity یا RC:

این عدد تعداد دقایقی است که باطری میتواند 25 امپر به بار تزریق کرده درصورتی که ولتاژ  باطری 10.5 ولت ثابت بماند.نشان دهنده اینست که در حالتی که دینام خراب شود به چه مدت باطری به تنهایی پاسخگو است.یا اگر در سرعت پایین در شب یا موقع زمستان حرکت میکنید.باطری توانایی ارایه جریان لازم را داشته باشد.

 

 

 

Amp Hour Rating یا A/H:

 

نشان میدهد که باطری با توجه به جریان مصرف کننده چند ساعت میتواند بار را تامین کند برای مثال بار یک امپری میتواند باطری 60 امپری را 60 ساعته تخلیه کند.این پارامتر در حالی است که ولتاژ 2 سر باطری نباید از 10.5 ولت کمتر بشود.البته استاندارد این پارامتر در دمای 21 درجه سانتی گراد مطرح است.

چرا چک کردن دینام اهمیت دارد؟

ممکن است باطری خودرو  مشکلی از لحاظ شارژ نداشته باشد اما زمانی که خروجی دینام را چک میکنید میبینید دینام خروجی نداشته و معیوب شده است یا افتامات مشکل پیدا کرده است.

برای شارژ باطری ولتاژ دینام حداقل باید 13.8 ولت باشد.ولتاژ مورد نیاز هر سلول 2.25 ولت است و با توجه به این قضیه ولتاژ اعمالی به باطری باید حدود 13.8 ولت جهت شارژ باشد.این ولتاژ کافی است اما مدت زمان شارژ طولانی میشود.

 

در حالت معقول ولتاژ خروجی دینام باید 14.2 تا 14.5 باشد.اگر بیش از این باشد باطری تمایل زیادی به ایجاد و انتشار بخارات اسیدی و گاز هیدروژن دارد و میتواند مایع الکترولیت باطری را خشک کند.ذکر این نکته که ولتاژ شارژ باطری هیچوقت نباید از 14.7 ولت بیش تر شود.

 

اگر دینام خراب شده باشد علت ان شاید به دلیل ان باشد که باطری مقاومت داخلی ان کاهش یافته در نتیجه جریان عبوری شارژ افزایش پیداکرده است و همچنین ولتاژ باطری بالای 14.5 ولت نشان داده میشود. توجه داشته باشیدهنگامی که خودرو روشن است مولتی متر باید ولتاژِی بین 13.8 تا 14.4 ولت را نشان دهد.

باطری های سالم چه ویژگی دارد؟

وقتی سلول ها در معرض الکسیژن قرار میگیرند.به سرعت سولفاته میشوند.اگر رنگ مایع الکترولیت شما تیره و قهوه ای این نشان دهنده یک باطری با وضعیت بد است.حتی اگر یک سلول اگر تیره باشد، نیاز است باطری تعویض شود.

 

باطری سالم:

 

شکا پایین یک باتری معمولی را نشان می دهد که در آن غلظت اسید به طور یکسان از بالا به پایین توزیع می شود. این باتری کارایی خوبی دارد زیرا غلظت اسید به صورت صحیح صفحات را احاطه کرده است در نتیجه باطری حداکثر کارایی را خواهد داشت.

 

باطری سولفاته:

 

شکل دوم نشان میدهد غلط اسید در بالا کم و در پایین زیاد است این قضیه سبب ایجاد سولفات در پایین صفحات میشود و در نتیجه عملکرد باطری تضعیف میشود و تمایل بطری به نگه داشتن شارژ کاهش پیدا کرده و توانایی اعمال جریان لحظه ای بالا را ندارد.اگر چه باطری شارژ میشود اما پارامتر CCA(توضیح داده خواهد شد) ان کاهش پیدا کرده و توانایی استارت خودرو به ویژه در هوای سرد کاهش می یابد. توجه داشته باشید غلط اسید بالا سبب سولفات شدن بیشتر صفحات و معیوب شدن باطری میشود.

 

 

  • ۹۸/۰۸/۱۰
  • نگین فدائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی